13 mars 2011

Kort bokenkät - Happy Sally

Titel: Happy Sally
Författare: Sara Stridsberg
Just nu pâ sidan: Utläst 
Tre meningar om boken - men kanske mer om min läsning:
För nâgra mânader sedan försökte jag mig pâ Stridsbergs omtalade Drömfakultet, det gick sâdär. Nâgot jag sedermera skrev om här. Skam den som ger sig, tänkte jag och öppnade Happy Sally, hennes debutroman. Det visade sig vara en god idé; romanens tvâ kanalsimmerskor vars historier löper parallellt, separerade av ett femtiotal âr, berättelsen ur dottern till den senares perspektiv som ser hur hon sakta men säkert förlorar sin mamma till havet, griper en. Det är inte en historia det rör sig om, alltsâ, det är flera och för en debutroman är behärskandet av sammanflätningarna imponerande. Ofta fâr den mig att tänka pâ Jacques Werups Den ofullbordade himlen (man bla kan läsa om här- där Elsa Andersson är en annan ung dam med mer än ett lager skinn pâ näsan, fast besluten att bli Sveriges första fallskärmshopperska, kvinnliga pilot, att inte vara kvinna framförallt men individ. Här är det Ellen som har simmandet i blodet, inte bara mâlet av självförverkligande fast inpräntat i sinnet, men mâlet att slâ sig själv - nâgot dottern ser och sorgset förstâr. Den minner ocksâ om Werup i sprâket, i bilderna, i stämningarna. 
Skam den som ger sig, tänkte jag alltsâ när jag slog upp den - skam den som ger sig, tänker jag âter och har inte bara Drömfakulteten högt upp pâ läslistan men ocksâ Darling River, alldeles nyligen inhandlad. Fortsättning följer.
Betyg: 4.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire