6 août 2011

Barnklädestips, någon? (eller förresten varför inte mer?).

Med skandinavisk butik utanför Skandinavien och mer bestämt i Frankrike är man alltid på jakt efter nytt. Det mesta har hittat hem, men på barnsidan är det fortsatt en ständig jakt för att få ihop en bra mix.

Vi försöker alltid passa på när vi är förbi storstäderna för att kolla igenom nya idéer "på riktigt", se över kvalitet, bekräfta färgskalor... Och nu är det inom kort Stockholm- och Helsingforstider för oss igen, och jag tänkte därför att jag kunde ta bloggen och er som eventuellt läser och har idéer om unga förmågor ni gärna vill få upp våra ögon inför till hjälp för att förbereda timmarna vi då har på oss på bästa sätt.

Lesson learnt so far:
- gult fungerar inte (fråga ej varför, men så är det, liksom blått absolut är ett nej tack vad gäller heminredning)
- det ska vara designigt och alltså ej puttinuttigt (puttinuttigt har fransmännen själva fullständig koll på, liksom de har absolut koll på randigt och marinblått, så liknande behövs ej).

Så - har ni några tips på bra, roliga, vettiga märken att ta en titt på, anteckna hemskt gärna i kommentarsfältet! alternativt ett mail, givetvis.

För den delen... När jag ändå har er på tråden, även om inte riktigt lika brådskande - har ni några favoritmärken också vad gäller damkläder (damkläder - säger man faktiskt fortsatt så?), herrkläder, gärna unga, uppstickande kreativa företag/designers, släng gärna dit även dessa!

Och förresten. Saker till hemmet, likväl... Tänk eleganta tyg, finurliga och snygga saker och prylar, varför inte också julklappsidéer när vi ändå är i sommartid?

Torsdag morgon bär det iväg - tänk så huvudena knakar! Och, givetvis, stort tack på förhand!

6 commentaires:

  1. Det här hittar ni nog inte i Stockholm, men jag tycker att Eva Troedssons trädgårdsspjut är fantastiska. Passar till allt, särskilt ogräs och sjabbiga väggar.

    http://www.keramika.nu/

    Jag skulle gärna ha fler än de pyttesmå vi har kunnat frakta hit på flyget.

    RépondreSupprimer
  2. Jättefina och idé inför nästa säsong! (måste dessutom stå sig mkt fint i Porto-solen!).

    RépondreSupprimer
  3. Vet inte om det är "designigt" nog, men www.minimundus.se har väldigt fina och bra barnkläder. Eko så det sjunger om det och sånt gillas ju. :) (Hemsidan är inte så tjusig, men det får man ha överseende med.)

    RépondreSupprimer
  4. Barnkläder … oj, så svårt, jag får säga pass, brukar fynda till barnbarnet när jag är utanför rikets gränser … likaså till mig själv, här sitter jag i mina Angers-fynd och önskar det vore lika lätt att hitta dylikt i Stockholm 
    Inredningswise … i jakt på ett sideboard hittade jag denna site på nätet www.wanjasvardagsrum.se och föll för några tapeter, vet inte om det är vintage eller nygjort.
    På julklappsfronten går det fortfarande att göra en del designfynd på www.metropol.se och sen finns det ju de där lokala hantverkarna man liksom bara snubblar över ibland. Vid ett besök på Hågelby hittade jag en del trevliga saker: http://www.hagelbyhantverk.se/

    RépondreSupprimer
  5. Två barnklädesmärken du skulle kunna spana in:

    Tuss: http://www.tuss.se/

    Mini rodini: http://www.minirodini.com/

    Hoppas allt är gott, fö.!

    RépondreSupprimer
  6. Men tack alla!

    Thérese - fina! Och, ja, eko gillas absolut! (Egentligen borde jag nog tillägga "grafiskt" till designigt, för att vara lite tydligare...! i början hade vi även lite "traditionellt" i mixen och det fungerar icke).

    Lotta - tapeterna, urfina!

    Gunnar - Ja! Minirodini verkar perfekt! ska kolla upp det mer i detalj! Allt gott - hoppas sommaren är fin för dig med!

    RépondreSupprimer