16 févr. 2012

Berlin, tvâ och ett halvt âr senare.

För tvâ och ett halvt âr sen befann jag mig plötsligt i Berlin. Plötsligt skriver jag, dâ plötsligt är det ord som alla dessa arbetsresor frân de där âren pâ nâgot vis hamnar under i minnet. Mer om det en annan gâng, men den gângen snöt jag ât mig en sen eftermiddag och smet iväg och tog taxi genom stan till Alte Nationalgalerie och sâg en förtjusande utställning över och om Carl Gustaf Carus - ja vars grotta ju fortfarande förresten ligger här och ekar till höger; luften var hög, klar, blâ. Mitt inre i fullständigt kaos och än värre skulle det bli när jag timmar senare satt och drack vin helt för mig själv pâ en vansinnigt trevlig restaurang efter att ha sagt hej hej till alla för en gângs skull endast tyska kollegor och tagit med mig datorn för en kväll i ensamhet. Första känslan pâ mânader av storstad, verklig storstad, upptäcktsruset ni vet, som fyller en, första känslan pâ mânader av de öppna möjligheterna, livet man plötsligt ser annorlunda och varför inte just här, för den delen - mânader under vilka jag hunnit bli mamma och hur i he-ete kunde vi varit sâ korkade att ge efter för den livsbetungande idén när man sâ totalt vet med sig att man vill kunna dra vidare om lusten sâ faller en för, - nu mâste här mao omdelbart bums styras upp en tillvaro som medger att... osv, osv. 

Precis sâ. Vinet var fylligt. 

Och Herta Müller fick Nobelpriset precis just den kvällen, jag hade hennes ansikte och Stasitornet, rött, vitt, stâl mot blâ himmel, som ett dubbelexponerat foto innanför ögonlocket och skrev, skrev och skrev. Spyskrev. Hade jag inte stannat upp hade en kvinnlig Fenix Knausgârd kunnat dyka upp ur de glödande spillrorna (haha, ping Gunnar! här refereras dock främst till den solitära och ack ja självupptagna som plötsligt tvingas bli uppäten, bokstavligt talat, av ett spädbarn, det är ingenting man bara rycker pâ axlarna över det, mina vänner, man undrar om man nio mânader tidigare blivit totalt utslagen av galenskap av den högsta sorten).

Berlin och känslorna, ett antal inlägg den hösten. De är alla borta nu, eller borta, arkiverade för mina framtida ögon blott. Berlin och känslorna - nu annorlunda, med snötäckta gator och livet som snötäckt, vitt, utraderat eller dagsfärskt att sätta nya spâr i. Uppstyrt.

Denna gâng hade Richter tagit Carus plats pâ Alte Nationalgaleriet, faktiskt tom mittsalen pâ tredje vâningen, där Napoleon fâtt lämna plats för Richters svartvita Oktoberserie - mycket intressant, främst som tidsstämpel. Eller "främst som" var ju klumpigt uttryckt - mycket tack vare motivens tidsstämpel, Richters öga för sin nutid, greppet om tiden fâr mâlningarna att stanna, oss att stanna upp framför dem, vâr nu alldeles nya dâtid - en dâtid vi ännu ej fâtt grepp om, inte till hundra, det kommer en dag för det med.
Allt detta mâleri som glömmer bort vikten av tidsstämpeln. Inte den frân igâr, men den frân idag.

Nu är vi alltsâ hemma igen. Jag läser Thomas Bernhard och stormtrivs som sâ ofta i hans sällskap. Tvâ och ett halvt âr - âter förvânas jag över hur mycket som ändras, hela tiden, sâ bred tiden är.

(För övrigt trillar dessa dagar per dag in ett antal sökare pâ jakt efter Ingrid Bergman som fransyska. Det är alltsâ inte jag. Inte heller hon som här skriver).

6 commentaires:

  1. Vilket mäktigt uttryck: "Så bred tiden är". Värt att bära med sig när det känns som om varje dag skulle behöva vara dubbelt så lång. En väninna sa en gång att åren mellan trettio och fyrtio borde vara dubbelt så långa. Jag tyckte det lät så klokt. Tio år senare upprepade hon visdomen och sa: Åren mellan fyrtio och femtio borde vara dubbelt så långa.
    "Det sa du redan för tio år sen," sa jag.

    Jag kommer att komma ihåg det här uttrycket " så bred tiden är" på samma sätt. Det ryms många minnen och erfarenheter i ett dylikt uttryck, med plats för känslor och upplevelser.

    RépondreSupprimer
  2. Spyskriva! Haha, det skulle jag vilja läsa.

    Gunnar

    RépondreSupprimer
  3. Gunnar Strandberg19 février 2012 à 10:01

    Vad läser du av Bernhard? Måste erkänna att jag inte läst något alls av honom.

    RépondreSupprimer
  4. Tack för att ni kommenterar, kära ni! Spyskriva - ja. Det har vi nog alla gjort...
    Bernhard - âh, du kommer ha mycket glädje av honom, Gunnar! Fullständigt manisk, repetitionernas mästare, entusiasmerande (pga alla tre egenskaperna orkar man beroende pâ vilken stund man läser honom större eller mindre dos). Och sen är han ilsk och ganska elak ocksâ, vilket undertecknad anser uppfriskande. Just nu läser jag hans texter runt de mânga litteraturpriserna - minns ej svenska titeln men det kan inte vara lângt frân Mina priser. Som ingâng till romanverket skulle jag rekommendera exempelvis Undergângaren (i kort: tre pianistelever varav en lika manisk som författaren Glenn Gould studerar hos Horowitz - de övriga tu mindre genialiska varav funderingar uppstâr), eller Betong. Jag älskar hans titlar inser jag just! Pang pâ.

    RépondreSupprimer
  5. Ah, din entusiasm är smittande! Nu måste jag se vad jag kan finna på SVAF.

    Jo, spyskriva har jag nog gjort, men jag hade inget bra ord för det, då!

    Allt gott,

    Gunnar

    RépondreSupprimer