14 janv. 2014

Avslutningen.

Under julhelgen avlades flertalet besök hos äldreboendet där min mormor ligger inlagd.
Mânga tankar bekräftades, andra föddes.

Det där om att fortsätta mâna om sin frihet. Det där om att ända ut se till att ha en befintlig plan B, ha den klar innan man inte längre kan styra.

Det här verkar som en mycket fin avslutning. Vila i frid, Emiel Pauwels.

2 commentaires:

  1. Håller med.

    Ett av de skäl min pappa anförde för att fortsätta att bo i huset på landet (som han inom några år sannolikt inte rår med) och inte flytta till villan som varit morföräldrarnas (och som egentligen skulle passat hans arbetskapacitet betydligt bättre) var att äldreomsorgen i hans hemkommun är mycket bättre. Och precis idag kom resultat från Socialstyrelsens utvärdering som visar att så är det. Eller i alla fall, i hemkommunen är de äldre mycket nöjda. Och i morföräldrakommunen var äldreomsorgen en sorglig historia.

    Detta åsido reagerar jag precis som du.

    Vågar man spekulera att inställningen till det här kommer att ändras? Att liksom graviditet och barnafödande en gång gömdes undan, och nu är något man förgyller och lyfter fram, så kommer det att bli vanligare och självklarare att det här är ett helt rimligt sätt att dö på?

    Svindlande tanke. Kanske det ska bli en möjlighet att välja, att dö så som Antonia:
    http://www.youtube.com/watch?v=yiTaLendRP4

    RépondreSupprimer
  2. Jag tror att detta kommer ändras. Jag har svârt att tänka mig att kommande generationer kommer finna sig i detta - â andra sidan är väl allt, som vanligt, en ekonomifrâga (vad gäller hur bli omhändertagen och var, alltsâ). Men detta med aktiv dödshjälp - hade min mormor fâtt välja och inte var moraliskt bunden till gud vet allt och dess faster, med andra ord om hon levt i ett samhälle där det var accepterat och acceptabelt sâ hade hon säkerligen redan tagit saken i sina händer. Det är sju âr som hon säger att "nu räcker det".
    Att som här fâ hjälp av sin son när man fortsatt är uppe och springer, kan välja själv, till och med fixa avskedsfest, jag tycker det är fint.

    För egen del tänker jag mest i banor att när man närmar sig bör man se till att ha ett lager starka medel hemma, sâ att man ger sig själv möjligheten att välja. Det gäller bara att ocksâ ha tillgâng till att fâ tag pâ dem.

    RépondreSupprimer