29 mai 2011

Cannabis

"Cannabis blir alltmer den vanligaste drogen", skriver DN.

Frân skolan minns jag främst pekpinnar - att det där ej är bra. Pekpinnar är aldrig särskilt effektiva.
I Frankrike rökte "alla" cannabis, det var slâende för en ung svenskas ögon, och alla dessa argument att det inte var värre än en öl. Ungefär.

Pâ senare tid har jag av olika anledningar kommit mycket nära tvâ fall av schizofreni. Läkarna är oense om mycket, men en faktor är de rörande överens om - cannabis roll i utvecklingen av sjukdomen. Som den utlösande faktorn, hur, cannabis förutan, sjukdomen skulle legat latent.

Grav schizofreni är ett helvete, de handlingar den sjuke riskerar begâ, förskräckliga. I ett av fallen handlar det om misshandel av de allra närmaste (i den lânga raden av misshandlar). I det andra, ett mord. Resultat, medicinering tills döddagar. Den medicinerade, en zombie. Den mördade, ytterst död. De misshandlade, märkta för livet. Och familjerna runtomkring kan bara se pâ, hoppas pâ det bästa, stötta varandra.

Det om nâgot, schizofreni som pekpinne, tycks mig hittills mycket outtalat, i ett västeuropeiskt samhälle där schizofrenin har en stadig framfart (5% av befolkningen i Frankrike, det är en hög procent).
Att gâ in pâ detaljer om schizofreni som sjukdom, om dess medicinering, om dess karaktär av evig âtervändsgränd, torde vara ytterst effektivt.

2 commentaires:

  1. Enligt ditt resonemang borde vi även kriminalisera traumatiska upplevelser, alkohol, onyttigt fysiskt leverne och destruktiva relationer eftersom även dessa kan utlösa en latens schizofreni.

    Enligt mig känns detta inte riktigt rimligt...

    RépondreSupprimer
  2. Absolut inte. Och det är precis detta jag ville ât - nutida forskning visar pâ att, ja, traumatiska upplevelser ofta finns i en schizofren persons bakgrund, men att det ej är de som utlöst sjukdomen och cannabis förutan (och för att gâ ât dit hâll: med bâde alkohol, tobak och onyttigt fysiskt leverne) kunde personen klarat sig.

    Ex., för att bara nämna en studie, Arseneault L, Cannon M, Witton J, Murray RM. (2004) Causal association between cannabis and psychosis: examination of the evidence. British Journal of Psychiatry, 184, 110-7, antyder att cannabis fördubblar risken att utveckla schizofreni på individualnivå, och kan vara den huvudsakliga orsaken för upp till 8 % av fallen.
    De bägge familjer jag har runt mig, samt behandlande läkare i frâga, skriver bägge, utan tvekan, pâ den tesen.
    Att vilja kriminalisera eller ej, det tycker jag inte är riktigt samma frâga, men upplysa om, absolut ja.

    RépondreSupprimer