5 déc. 2011

VI hade i varje fall tur med vädret.

Jäklars vad det skulle bli lussekatter. Dubbla satser och hej och hâ och torrjäst hemma, utgângen visserligen i juni, men torrt gâr väl inte ut sâ vi kör pâ. Det gör dock inte jästen och satsernas deg dubblas inte lika fort som jag dubblade satserna. Det gör väl inget sâ vi kör pâ. Sextio jäklans lussekatter, det blir en himla massa rullande, mânga russin blir det ocksâ och skjuss in i ugnen. Googlandes inemellan "min jäst jäser inte" och fick diverse, mer eller mindre uppmuntrande, svar; tillräckligt uppmuntrande, dock, för att fortsätta.

De reste sig nâgot, tillräckligt för att tron skulle hâlla i sig. Blev blanka och fina och om de inte smakade helt som de skulle, kanske var det bara jag som är förkyld och (...); det sista man tappar är hoppet. Men inte heller idag smakar de riktigt som de ska. Det är nâgon bismak av - jäst. Eller ojäst jäst? Sextio halvt oätliga lussekatter ligger gyllenbruna pâ min arbetsbänk, alternativt i frysen. Sâ mysigt har vi det.

Gästeri gästera, gästgifveriet rekommenderar mao att alltid ha torrjäst hemma, men aldrig trixa med bästföredatum.

Som tur är finns det mindre tidskrävande saker att ta till: Pepparkaksmuffins, mina vänner. 30 minuter inklusive stektid och det luktar pepparkaka i hela huset.

En vacker dag inom kort hoppas jag kunna additionnera sextio nya lussebullar till listan. Kanske lagom till Lucia? Vem vet inte.

Hursom. Väder idag: Klart, kallt och - sol.

(Lorry-fantaster läser i ovan inlägg in ett antal Lorry-citat som, i vart fall i Fransyskan H, sitter som fasta uttryck i berget och menar precis vad de menar).

5 commentaires:

  1. Ny torrjäst är på väg söderöver!!!!!!

    RépondreSupprimer
  2. Men så ovanligt förargligt!

    Jäst är en levande mikroorganism och det som händer när det jäser i rumsvärme är att jästen växer till sig. Det är därför man har betydligt mindre jäst i sådant som ska jäsa över natten. Den tid den får på sig att växa gör att det i slutändan är lika mycket aktiv jäst i degen som när man tar i en större mängd och låter jäsa en halvtimme bara.

    Om torrjästen (eller vanlig jäst, för den delen) är för gammal men inte stendöd går det alltså att kompensera genom att låta jäsa längre. OM man är osäker kan man lösa upp jästen i en dl av degspadet, sätta till en gnutta socker och låta det stå tio minuter. Om det är fullt av bubblor (kolsyra som jästen producerar när den växer; det är det som gör att degen jäser upp) är det bara att baka. Har det inte hänt någonting bör man ta ett annat paket.

    Är dotter till en hushållslärare!

    PS Torrjäst finns nog att köpa om inte annat så i hälsokostaffärer i Frankrike. Här hos oss kan man köpa färskjäst hos bagaren.

    RépondreSupprimer
  3. Men kära hjärtanes - jag SKULLE alltsâ slängt ut frâgan pâ bloggen som jag under nâgra minuter tänkte, men sen tänkte jag att äsch. Med liknande experter hade vi sparat en hel del rullande. Testtricket skall sparas ned i skattkistan och här tror jag det snarast rörde sig om stendöd för, jo, jag lät det jäsa... och jäsa... och jäsa. Men när det efter flera timmar inte hänt ett jota tänkte jag att jag kanske mindes fel och att det sist jag gjorde't inte jäste mer än sâ.

    Nu känner jag mig genast mycket klokare! Tack!

    RépondreSupprimer
  4. Tack för jästlektionen! Syster,i brevet som är på väg till dig står frågan om det inte går att gå till ett bageri och få köpa jäst....? Lycka till med nästa bak!!!!

    RépondreSupprimer