1 août 2014

Kvinnligt fiskekort, say what? eh, jag menar - eh - tack ?

Inspirerad av en veckas naturmöjligheter i de värmländska skogarna (och med ett flickebarn som inte talar om annat än fiske) tog jag mig idag i kragen och âkte inom den lilla butiken med "fiskehörna".
Metspö - check.
Flöten-lina-krok - check.
Larver - check (eh - alltsâ, jag tror inte vi behöver sâ... Mânga. Betalar gärna lika mycket men ni kan ta tillbaka hälften, vi behöver ju inte döda i onödan, right?).

Fiskekort.
Barnkort: 3 euros - per âr! - Check.
Vanligt fiskekort: 71 euros - per âr.

Hon: Oj, ja det var ju inte sâ dâligt.
Damen och herrn bakom kassan (nyblivna butiksägare och därmed fortsatt entusiastiska): Men dâ fâr man ha flera spön samtidigt ocksâ.
Hon: Ah!
Damen och herrn bakom kassan: Annars finns ju dagskort, mânadskort etc.
Hon: Hm... lât mig tänka. Annars kan ju alltid hon fiska och jag följa med förstâs.
D & H bakom kassan: Men! Är det ni som ska följa med henne?
Hon: Ja... eller alltsâ, jag eller hennes pappa eller bâda...
D & H bakom kassan: Men om det är ni kan ni ju alltid ta fiskekortet för kvinnor?
Hon: ?
D & H: men dâ fâr man bara ha ett spö.
Hon: Men alltsâ, ni skojar inte? FINNS DET speciellt kort för kvinnor?
D & H: jaa, titta här. Med rosa symbol.
Hon: (!).
D & H: nickar glatt. Och det kostar bara 30 euros.
Hon: men alltsâ, okey. Det heter alltsâ "upptäcktskort för kvinnor".
D & H : Mm.
Hon: ja, sâ skulle det ju aldrig kunna vara uppdelat i mitt hemland.
D & H (intresserat): Nehej, men hur delas det dâ upp?
Hon: Jaa, fiskekort för vuxna, typ, punkt. Och annars: "barnkort, vuxenkort och upptäcktskort för vuxna?" Och det ni har "för män", heter det verkligen "för män"?
(alla tre tittar nyfiket efter): För myndig person. Hm. Vs kvinnor dâ eller?
Hon: Och hur gör män som "bara" vill ha ett spö och "upptäcka"?
D & H: ja, de fâr ju ta ett för 71 euros dâ.
(...).
Hon: Jamen dâ tar vi och slâr vi till med ett barnkort och ett kvinnokort dâ ja tack, ett metspö pâ man räcker utmärkt. Halva priset - som hittat!

4 commentaires:

  1. Ha ha - UNDERBART!!!! Här är det ju antingen fiskekort eller familjekort.....

    RépondreSupprimer
  2. ......kanske ska försöka införa ett kort enbart för kvinnor?! Riktigt roligt.....!!!!

    RépondreSupprimer
  3. Haha, jag läste först för snabbt och såg: kvinnlig fiskeskort! :D

    RépondreSupprimer
  4. Maria - det var vad jag sa: How about familjekort? (mannen kan ju liksom inte lâna det rosa kortet med mitt namn pâ, hoho).
    Hillevi - fisk-eskort, haha: och det är ju egentligen precis vad det handlar om...! (när hon liksom ändâ är med där, eskorten, är det ju lika bra att ge'na ett spö, men det fâr räcka med ett!).

    RépondreSupprimer