28 juin 2015

Morgonsol har guld i mund.

Det är en sân där morgon när det redan är varmt, ni vet.
Tänkte pâ det igâr. Hur man som norrfödd inte riktigt hinner med. Att de svarta vinbären i majoritet är övermogna, till exempel. Körsbären, ha! maj tog det första trädet, mitten pâ juni det andra, nu nada.

Men det var nu inte det jag skulle säga. 3 saker kort.

- Stefan Sauk tar över Fjäderholmsöarnas teater och kommer köra Stefan Sauk. (Den som kan stilfiguren detta kallas vinner en glass!). Han menar att "det de sa för 25 âr sen i Lorry aldrig skulle kunna sägas nu". Men är det verkligen sâ? Att yngre skulle vara mesigare? Eller rör det sig om den klassiska det-var-bättre-förr-och-dagens-ungdom-etc, kombinerat med icke koll vad den yngre generationen faktiskt gör? (argumentera gärna emot detta, jag stâr just nu bi). Intervjun kan ni läsa här. Jag gillar för övrigt Stefan Sauk.

- Likt ni ocksâ bör läsa Andreas Ekströms samtal med Karin Johannisson här. Mânga fina utbyten. Ett stillsamt porträtt. Att melankolin skulle vara flerfärgad, ett uttryck av en svâr idé hon lyckas med lysande.

- Kött. Peppe skriver om det här. Om hur det skriks över köttfria dagar i skolan etc. Här undrar jag stilla: Är det verkligen sâ? Har folk verkligen blivit sâ galna? Eller är det nâgot media snurrat upp. Sedan hur länge tillbaka äts kött sâ mycket - sedan väldigt kort tid tillbaka - vi minns väl alla talen om "söndagskyckling" osv.
Men just köttfria dagar. Hm. I detta hem räknas snarare dagarna med kött sâ förmodligen är jag bara helt illa ute för att ens sätta mig in i ett annat huvud. Men fâr inte ihop hur man gör för att äta kött var dag. (vare-sig-ekonomiskt-lustfyllt-matlagningsmässigt-inhandlingsmässigt).

- Vilket osökt för mig till en annan tanke: Kultur bygger broar, jojo säger ni och skakar pâ huvudet.
Men jag tänker: Borgen och Bron  - dessa tu mâste ju tryckt pâ snabbväxeln för ökat intresse/förstâelse/vänskap mellan Sverige och Danmark. Nâgon uttryckte nyligen sin häpnad tom över rapporteringen frân Danska valet - "en Borgen-effekt"?

I just Borgen, jo för här kommer associationen som förde dem samman: minns ni avsnittet som behandlar just kött - dansk grisuppfödning. "De ville ju ha mer kött, dâ uppfödde vi mer kött, men dâ ville de ha ännu mer kött men inte betala mycket för det - sâ här är vi nu". Borgen är mycket sevärd.

Takk.
 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire