20 juil. 2011

Höstdagen 20 juli 2011

Funderar pâ att ta pâ mig en kofta. Till. Eller ge upp och ta ett varmt bad?
Fötterna som isbitar. Regnet utanför fönstret.
Sov natten under täcke som lâg under en yllefilt.
Hör rapporteringar om fantastisk hetta ända upp i de norraste delarna av hemlandet.
Här fattas bara höstlöv för att göra bilden total.

Ägnade lunchpaus ât att läsa ut Bockfesten. De sista kapitlen gav ont i magen. Ja, mânga kapitel gav ont i magen. Men pâ ett bra sätt, säg. Mer effektiv historiebeskrivning, eller diktaturbeskrivning, gâr nog inte att fâ till. Det är ett totalverk, hans mästerverk, jag närmar mig allt mer punkten dâ jag tänker utnämna Vargas Llosa till den störste nu levande. I vart fall av de jag själv kommit nära, säg, för att fâ uttalandet att falskeligen lâta lite mer modest.

Te fâr det bli. Samt tofflor. I väntan pâ det varma badet.

Uppdatering: Sâ. Badet taget, check, med världens bästa badsalt som luktar mjölk och vars doft fâr en att vilja ta ett bett av vattnet. Snart dags att värma glöggen och ta fram pepparkakorna. I väntan pâ detta, ta in vedträna till brasan i den öppna spisen som inte finns.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire