16 oct. 2011

Att bli förstâdd eller ej, en förtroendefrâga?

Haha. Inser just när jag läser mig själv nedan: "Jag erkänner. Mina Beethoven kunskaper är svaga. Nummer fem kan vi nynna. Men övriga är vi dâliga pâ att nynna och namnge. Har alltid kommit i skymundan av Bach exempelvis. Och Mozart därefter. Ja, till och med Brahms" att man antingen kan tolka mig som tämligen dryg eller viljandes visa snobbighet, alternativt utifrân läsaren som oerhört utomâlders, liksom med ett: jaha... och? (apropâ stenâldriga symfonier). Förutom att man givetvis, ocksâ, kan uppfatta det precis som det är, vare sig en snobbighetsvilja eller en utomâldrighet.

Men sâ tänker jag pâ det jag skrev nâgon gâng nâgonstans att man ju faktiskt fâr ingâ förtroendepakt med läsarskaran. Jag litar helt enkelt pâ att ni läser med en rejäl dos generositet och inte läser in vare sig snobbighet eller utomâldrighet - ja, för ovan är ju bara ett väldigt tydligt exempel, för det handlar självklart om en generell förtroendepakt som är giltig för allt som skrives här och annorstädes.

Sâ var det med det. Godnatt!

4 commentaires:

  1. Ho ho, den förtroendepakten räknar jag även själv skarpt med! Skulle man inte ha den med sin läsekrets kan man ju knappt öppna munnen av rädsla för att säga fel.

    RépondreSupprimer
  2. Helene, du kan lugnt räkna med att jag förstår vad du menar, inte minst när det gäller klassisk musik. Jag finner just den posten du syftar på rörande, väldigt fin!

    RépondreSupprimer
  3. Hej du nya Beethoven-fan,
    det var trevligt att läsa om sjuan
    just som jag själv gått här och nynnat andra satsen, minst tre dagar efter konserten.
    Så att, vi är fler. Nu skickar jag min Beethoven-tanke:
    http://boxgabi.blogspot.com/2011/10/sondag-med-beethoven.html

    RépondreSupprimer
  4. Hej alla tre! tack för att ni finns.
    Anna - visst är det sâ!
    Thomas - jag blir glad.
    Gabrielle - det är ju helt sanslöst dels att du skrivit om just den, dels att jag missat. Det är helt enkelt sâ att jag slarvat och inte fâtt in ditt annex i högerspalten. Skall ordnas bums!

    RépondreSupprimer