21 oct. 2011

Bestulen pâ sexton sidor.

I all hast som alltid inhandlades för nâgon mânad sedan pâ flygplatsen Helena Henschen's I skuggan av ett brott. Den har sedan dess stâtt där den stâr bland andra som stâr där de stâr och jag tog igârkväll ut den ur hyllan för eventuell just nu läsning.

Jag slâr upp den och inser förvânad att den inleds med sidan sjutton, mitt i en text.
Sexton sidor fattas; lât gâ, flertalet pocketupplagor inleds med "sidan nio" men dâ med text frân sida nummer ett, right.

Är inte det skandal? Eller skandal-er. Ett, att det över huvud taget gâtt igenom tryck. Tvâ, att ingen handlat innan den gâtt ut till butik. Tre, att ingen insett det innan den lagts upp pâ hyllor. Fyra, att man därmed tillâtit försäljning av en kapad text. 

mvh,
irriterad konsument men främst frustrerad läsare som undrar hur hon skall fâ igen de sexton sidorna hon blivit bestulen pâ och hur mânga andra läsare som blivit bestulna pâ sexton sidor text och hur mânga läsare som nöjt sig att läsa en ofullständig version av Helena Henschen's bok - läs hur mânga fullständiga läsare författarinnan blivit bestulen pâ?

6 commentaires:

  1. Helena, skriv en rad till förlaget så får du en ny. Om jag minns rätt är det Brombergs förlag. De är trevliga människor som förstår din frustration.

    RépondreSupprimer
  2. Det lâter bra! (âterkom gärna med adress, det mâste blivit ngt fel med kommentarsfältet!).

    RépondreSupprimer
  3. Helena, har skickat mailadresserna till dig i ett mail istället. Du får gärna berätta hur de reagerar.

    RépondreSupprimer
  4. Spara den! Det kanske är som med frimärken: de med feltryck är de som är värda mest? Fast det kanske inte gäller pocketupplagor...

    RépondreSupprimer
  5. anna - haha. Kanske det, kanske! (fast det är nog tveksamt vad gäller pocket, men vem vet...).

    För övrigt vill jag dela med mig av en kommentar frân Bengt, som inte lyckats fâ in den i kommentarsfältet (vilket jag finner mycket irriterande - tydligen är det log-in alternativen som spökar - kan man ta bort dessa?? nâgon som vet??), och som dessutom innehâller läsnoter om nämnda roman:

    Bengt:
    ”Tyvärr kommer detta inlägg ett par år för sent för att jag skall kunna hjälpa dig. Jag köpte och läste Helena Henschens bok när den var ny, tyckte inte om den, skrev en elak bloggpost och erbjöd sedan mitt exemplar som pris i en liten pristävling som jag hade. Jag minns inte vem det var som fick den. Chansen att det var någon som läser både din och min blogg är väl rätt stor - kanske den personen också är besviken på boken och läser detta!

    F.ö. fick Henschen ett EU-pris för boken så det är naturligtvis jag som har fel ang. dess litterära kvaliteter.”

    Skulle du vara intresserad av det jag skrev är länkarna här:

    http://www.karlsson.at/extramtrl/henschen.html
    http://www.karlsson.at/arkiv/noteringark09/notaug09.html

    Hälsningar från ett soligt men kylslaget Wien

    Bengt

    RépondreSupprimer