11 juin 2012

Inte kvartetten som sprängdes - litt.quizets spännande upplösning

"Jag önskar jag kunde ge en antydan om den självsäkra mâlmedvetenhet varmed Justine banade sig väg genom dessa gator mot caféet där jag väntade pâ henne: El Bab. Dörröppningen bredvid det raserade valvet där vi satt och pratade i all oslkuld men redan hade vâr konversation blivit genomsyrad av samförstând som vi endast tog för de lyckliga förebuden om vänskap. Pâ detta bruna lergolv behärsades vi endast av ett begär att meddela idéer och erfarenheter som gick utanför den normala tankesfären i ett samtal mellan vanliga människor, medan vi kände den snabbt svalnande jodcylindern väga över mog mörkret. Hon talade som en man; och jag talade till henne som en man. Jag kan bara minnas dessa samtals natur och betydelse; inte deras innehâll. Och stödd mot en glömd armbâge inandades jag där den varma sommarparfymen frân hennes dräkt och hud - en parfym som hette, jag vet inte varför, Jamais de la vie, medan jag drack den billiga arraken och log mot henne".

Justine, förnamnet Lawrence Durrell delar med Marquis de Sade och som är namnet pâ en av de fyra delar som tillsammans utgör inte kvartetten som sprängdes men väl - Alexandriakvartetten, quizzet som därmed är klart!

Justine, Balthazar, Mountolive och Clea. Ett verk som gâtt till historien som en av de första där samma historia, i vart fall delvis, berättas ur olika perspektiv. Bland annat.


Tänkt att bli en av mina sommarläsningar, sâ snart 2666 är utläst 

Har ni läst?

3 commentaires:

  1. Som du nog märkt har jag läst - minst tre av dem.
    När skickar du vinnarpriset ; )

    Skoj med en qviz igen, även utan pris.

    RépondreSupprimer
  2. Hm... Vinnarpris... Ett glas lokalt vitt den dag du tar vägen härom kanske vore nâgot?

    Ja, det skall bli intressant läsning i vart fall!

    RépondreSupprimer
  3. Lantvin - dejligt!

    Kanske det sker en gång i.r.l.

    RépondreSupprimer