27 juil. 2012

Apropâ bra litteraturkritik

Läs! Stig Larsson om Âsa Ericsdotters senaste roman. Lika mycket för att fâ lust att läsa Ericsdotter som för att ta del av en reflektion runt sprâket och litteraturen.

3 commentaires:

  1. Du har alldeles rätt i det, Larsson har blivit en riktigt fin läsare på gamla dar, kanske för att han lämnat det förbannade heroinet?! Jag har sett andra sådana, fantastiska läsningar han gjort. Bland annat av den i Stockholm boende finlandssvenske poeten Hans Boij, som de flesta tidningar struntar i. Roligt att du noterade detta. För övrigt - fast helt oviktigt i sammanhanget - har jag inte läst fler än debutboken av ÅE och den tyckte jag om.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Tack för detta goda exempel på insiktsfull och reflekterande litteraturkritik! Så långt från mycken annan smörja som publiceras i tidningar och på nätet.

      Supprimer
  2. Skall leta upp Boij, Thomas! Och av ÂE har jag hittills inte läst nâgot men tänkte när jag läste Larsson att jag borde - bara det är bevis nog pâ litteraturkritikskvalitet! och, ja Anna, man inser hur sällsynt bra kritik är när man hamnar pâ liknande!

    RépondreSupprimer