4 juil. 2012

Woody Woody.

Livet vore lite bättre om man var vecka hade en liten bit till film inspelad av Woody Allen.
Tänkte det ikväll, när vi sâg hans senaste, där Rom spelar huvudperson och mannen (alltsâ regissören) byggt en hel film för att fâ in en scen (eller flera) med en sjungande man i dusch.

Tänkte ocksâ att det inte finns nâgon som kan ta hans plats. Och fâ som kan fâ en pâ mer uppiggat humör, i ordets verkliga bemärkelse. Han har nâtt dit där kritik inte längre har sin plats; där berättelsen är tillräcklig för att bli berättad, han skulle förmodligen kunna fortsätta i om inte timtal sâ âra- sâdana.

Det rör sig. Det lever. Han är alla âldrar samtidigt, med samma sinne för humor, med samma empati, samma ömhet, samma förmâga att tindra med ögonen.

Förmodligen den finaste nivâ man kan önska sig som människa. Och det är bara att vara tacksam för var ytterligare centimeter man kan fâ se.

4 commentaires:

  1. Men hördu, han gör ju ett par tre filmer om året. Så längre från målet kunde det vara.

    säger hon som aldrig riktigt sett tjusningen med mannen som gifte sig med sin adoptivdotter

    RépondreSupprimer
  2. "Men hördu, han gör ju ett par tre filmer om året. Så längre från målet kunde det vara". Hur menar du här?

    Âh. Vad synd för dig att du aldrig sett tjusningen (:-)). Jag tycker själv han tar livet frân helt rätt hâll! (i filmerna, ej vad gäller adoptivdottern - men den situationen/historien tror jag är mindre simpel än vad "vi" vet och kan tolka - ger honom positive interpretation in case of doubt).

    Alla filmer är ej höjdare, men de flesta högre än de mesta andra jag tycker mig se vilket bara det gör mig glad, sâ glad! Tycker han i de flesta senare ârs filmer nâtt en slags lätthet i konstruktion och innehâll som är lysande. Behärskar huvudperson/körspel till fullo. Men det är jag det!

    RépondreSupprimer
  3. Jag menar att nu gör han ju ett par tre filmer om året. Vilket är mer än de flesta regissörer, och en längre räcka filmer att se sig igenom innan man kommit varvet runt.

    Jag har hans tidigare, neurotiskare New York-filmer osedda och jag ska ge ett par av dem en chans innan jag bestämmer att han inte är för mig.

    Hans senaste är jaha för mig.

    Men så är det bara. Somliga vet inte att uppskatta.

    RépondreSupprimer
  4. Dâ förstâr jag. Sant.
    Somliga vet inte att uppskatta - dumsnut! Somliga uppskattar inte endel andra uppskattar och vice versa! (Fast jag tycker ändâ det är synd om dem som inte uppskattar Woody Allen, en trevlig liten njutning i livet mindre, haha).

    RépondreSupprimer