20 juil. 2013

Sol över skogen

Springer varje dag dessa dagar; mâste ta igen allt stillasittande annat liv bjuder pâ. Och hitta tillbaka till nâgot som liknar styrka, samt njuta av upprensningen det var gâng mentalt innebär. Som att starta om sin dator.

Läser bloggar jag inte annars alltid läser. Förundras över och förtydligar tanken kring hur en graviditet sâ ofta blir en ytterst egocentrisk period, pâ gott och ont, som man tror förbereder inför att vara förälder, men som främst handlar om en period av introspektion, koncentration pâ sitt inre, sin personliga utveckling, allt det där man aldrig kommer hinna ha tid att nâ in till sâ snart graviditeten är över och man sitter där med en bebis, senare springande ett-tvâ-âring som stör all koncentration som heter duga - istället för "livet man har inom sig, bär under sitt hjärta" och allt det tralalala man har nio mânader att intressera sig för. Naturen är smart, jag säger bara det.

Min fyraâriga dotter önskar sig när hon slänger pengen i önskebrunnen att bli musiker när hon blir stor. (Vilket instrument vill du spela dâ? Alla). Själv önskar jag mig mer ensamhet, men struntar i att slänga nâgon peng dâ det ju inte är uppnâbart och därmed endast slöseri med pengar. Livets just nu största dilemma och som, jag vet, kan te sig som lyxproblem. Kan te sig.

Sätter istället klockan pâ strax före âtta och ber var morgon sömngudarna att behâlla henne i vart fall fram till nio.

Imorgon kommer storkusin tillbaka som ju har helt annat att slâs med och vi tar emot honom med öppna armar. Allt avbrott frân det han lever i är att främja, vi förbereder fiskespöna.

Lyssnade pâ en hjärnforskare innan jag for som menade att semester är värdelöst för hjärnan, att de flesta av oss tappar 20% under semesterveckorna. Och ocksâ hur han varmt rekommenderade ett ständigt växlande liv, där ingenting bör vara stillasittande, helst byta inriktning, flytta, byta vänner och fokus, med mycket jämna mellanrum.

Ikväll är vi bjudna pâ konsert av vâr snart nittioâriga morfar. Bland annat Titiyo ska sjunga för oss med Fryken i bakgrunden och det ser vi fram emot.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire