18 août 2015

Matkicksbloggen

Sedan ngt âr sedan fâr jag automatiska mail frân en medicinsk site jag egentligen inte vet var den kom ifrån, kan vara en som ramlade över mig under âren dâ jag arbetade med läkare dagligen.

Hursom. Alla dessa grönsaker. Vätskor. Kryddor. Frukter. Som man VET är inte bara bra, nyttiga, men toppnyttiga, ytterst stimulerande pâ alla sätt och vis (för hjärnan med).

Och igår förmiddag undrade jag stilla och sa sedan till mig själv pâ skarpen. När jag nu vet det. Varför följer jag det inte bättre? (bättre dâ jag faktiskt redan nu är GANSKA bra pâ det).

Nu lust att prova en dunderkur i några veckor för att känna hur det känns.

So far?

Gârdagens - start lunch:

Lunch: 
Ren nöt köttfärsbiff (dvs inte ngt i förutom just köttfärsen).
Skall tilläggas: Franska handlars köttdiskar är ofta att grâta över vad gäller kvalitet. Det närmst liggande har dock blivit urbra vad gäller ekologisk/närhandel för inte mycket dyrare än icke-detta och för mig gäller: antingen inget eller detta.
Hackad tomat med olivolja, balsamvinäger, vitlök och bladpersilja.
Quinoa (vet ni att västra Frankrike är en jätteodlare av detta fantastiska, hm, sädesslag? Fantastiska dâ det är en verklig vitamin/mineral-bomb - lättsmält dessutom).
Stekt lök.

Middag: 
inget avancerat mer än pasta och tomatsâs med ansjovis och tabasco i - samt massa parmesan.
(tydligen är det ju sâ att det antioxidanta i tomat tas upp bäst när tomaten är tillagad - här skall dock läsas "bäst" för det vet var och en som börjat äta tomat dagligen i ganska stor mängd att man dagar man ej gör det känner hela kroppen skrika).

Kväll: 
Fick för mig att testa infusionen - tror man säger örtte pâ svenska, men det är ju inget te sâ det känns konstigt - med bla den här lilla famösa kvisten som körsbär sitter pâ. Direktöversättningen frân franskan: körsbärssvans. Lite gulligt.
Antioxidant och vattendrivande.
Resultat och lesson learned:
1. Gott! 2. Mycket effektivt! 3. Ej att intaga efter 15h pâ grund av punkt 2.

Uppvaknandet:
Läste för några dagar sedan till mig tio rekommendationer för att rena levern.
En av dem: Börja dagen pâ fastande mage med en matsked olivolja (extra vierge) och en matsked citron.
Tanke: Enkel metod, sânt man alltid har hemma. Slutsats: Mycket godare och lättare att fâ ned än man kunnat drömma om. Det skall tydligen vara ytterst effektivt sâ nu testar vi detta i en vecka.

Självklart följt av kaffe annars dör man. Och framförallt utan vilket man inte kan tänka och utan att tänka dör man också.

Under morgonen (I am not a breakfast eater, alla har vi vâra tempon): 
Mixtur av följande:
1 päron
1 klump frusen spenat
1 gul kiwi
1 bit ca 2cm färsk ingefära
lite äppeljuice (0,5 dl?)
lite vatten (0,5 dl? 1dl)
lite citron (0,5 dl?)

= tvâ små glas.
Inför intagandet sa jag en sân där mening till maten av slaget ni vet som fâr en att fnissa när man hör den högt.

"Ett av mina mâl inför hösten är att vi dagligen skall äta färsk ingefära". "Och gurkmeja".
Efter fnissandet tillade jag dock grunden till tanken: ingefära är vetenskapligt beprövat extremt bra för tusen grejer (immunförsvar, stimulerande, renande, afrodiserande (? stavning är jag osäker pâ men ej innebörden :-) etc etc etc). Det är bara galenskap att INTE äta det. Samma sak med gurkmeja. Man skall väl inta ca 1 msk per dag för optimalt resultat (vilket är lite mycket) - naturens egen kolesterol-väktare, bland annat.

Det här var jättegott - imorgon skall jag ta i grönkâl som jag helt enkelt glömde ta i idag.

Lunch: 
Rostat bröd.
Skivad tomat pâ + feta + kryddor + olivolja + balsamvinäger.

Till detta skall tilläggas tvâ saker:
1. Rostat bröd. Har man som vi förmånen att ha mycket bra bagerier är ett utmärkt sätt att köpa hem stora, skivade bröd och stoppa in i frysen. När man behöver bröd tar man tvâ skivor, sätter i brödrosten, klart. (Vet vi väl! säger ni - själv hade jag inte tänkt pâ det under trettio âr, svarar jag).
2. Detta har varit vârt kvällsmål ca 4 dagar i veckan under ett âr och rekommenderas. Tar tre sekunder att ordna till. Kan varieras - avokado (ännu en super-grönsak ju) - mozzarella - skinka för protein - parmesan. Kan kompletteras med grönsallad och frukt typ nektarin. Att Lillo är lika förtjust underlättar. Och ni har hela kostcirkeln däri.

Eftermiddag: 
Där är vi ej än, men dock har mixtur nummer tvâ redan ordnats till - mixtur i form av klassisk gaspacho. Världens godaste, världens enklaste, pâ några minuter har ni ett perfekt mellanmål - min far, fixaren number one vad gäller liknande, kör pâ pet-flaska och in i frys. Det står sig länge i kylen.

Mixa:
ca 1 kg tomater (9?)
ca 1 gurka
1 lök
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika (här kan man lägga till en röd och en grön med, självklart, men under inhandlingen igår sâg jag att de gröna kom härifrån och de röda+gula längre ifrån och det känns onödigt).
Ett antal skedar olivolja.
Ca ett glas vatten
lite tabasco eller annat starkt
lite insida av bröd som blötts upp i några matskedar vinäger (ha i allt inkl vinäger).
sen salt och peppar, lade idag till lite persilja.

Nu: 
Intager grönt te med kanel. Har kokat upp en dryg liter, tänker att det mâste vara ett jättegott iste.

Kanel - ni vet väl osv. Bara kanelstänger som fâtt dra i vatten = en superdryck.

En av mina idéer med det här experimentet är att om man kör pâ med mixturer och annat, funderar ut allt man kan ha ingefära i om man inte vill dricka mixtur var dag, i säg tre veckor sâ fâr man in vanorna.

Detta var dagens inlägg frân TT. Nu skall här fortsätta arbetas.

(PS: Om man hör sin till vardags fransktalande Lillo springa omkring och leka pâ svenska för sig själv, hojtandes: Nu vet jag! Shit pommes frites vilken bra idé! (vilket visserligen ej är särskilt svenskt i ord sett men i uttryck, jo) - fâr man lov att tänka sig en guldstjärna dâ?).

PS II och utan parentes - om ni tycker detta är urtråkigt som ämne sâ kan ni hoppa över matkicksbloggsinläggen, säg ÄR det inte smart?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire