8 sept. 2012

45 minuter senare.


Rykande het. Skall nu svalna. Ätes kall ikväll tillsammans med kött eller fisk, whatever works ocksâ här.


Matblogg? Hoho, ja.

Man tager squash, aubergine, tomat och lök. Man skivar och halvar.
Man lägger om lott, tvâ skivor i taget - löken kan tas en eller tvâ enligt smak - om och om igen tills cirkeln slutes och man börjar om en ny cirkel.
Ringla över olivolja, salta, peppra, timja (ev. rosmarina).

In i ugn, när ganska bakat, platta till med stekspade sâ saften trycks ut och lât stâ ytterligare ett tag.


8 commentaires:

  1. Tack för tipset, nu har jag gjort en likadan som jag tänkte servera till köttgrytan i eftermiddag. Kan 175 graders ugnstemperatur duga? Jag provar med det.

    RépondreSupprimer
  2. Oh...! vi kommer mao äta delvis samma idag, min käre!
    175 grader blir säkert utmärkt (jag körde nog ca 210 för att snabba pâ dâ jag var tvungen att springa därefter, men lägre värme är ännu bättre!).
    Smaklig mâltid!

    RépondreSupprimer
  3. Tack Helena. Ja, jag tror det blir bättre med lite lägre temperatur. Jag är just färdig med grytan och den blev extra god för att jag tillsatte creme fraishe och färsk rosmarin. Bara doften!

    RépondreSupprimer
  4. Mmmm...! (färsk rosmarin är fantastiskt!). Lâter mycket, mycket gott.

    RépondreSupprimer
  5. Måste ju runda av och säga att ditt tips blev mycket gott. Har just avslutat måltiden, vi var överens om att det blev rena lyxmiddagen, enkelt och billigt gjort ändå.

    RépondreSupprimer
  6. Sâ lustigt att vi gjorde samma rätt, samma dag!
    Nâgot vi snappat upp nâgonstans eller rent sammanträffande?

    RépondreSupprimer
  7. Mycket lustigt! Förmodligen helt enkelt det aktuella marknadsutbudet? ditt fina inlägg häromdagen apropâ detta, marknaden, som en av de saker man skulle sakna mest om man lämnade landet: Amen pâ det!

    RépondreSupprimer