1 déc. 2014

Bästa inspirationen!

Fâ saker gör mig pâ lika gott humör som att rekommendera böcker, dâ detta medför åminnelse om det som var, stunder man smält med högsta möjliga nöje.

Energin kommer ögonblickligen âter - och det gjorde den ju nu, efter att Sofia utlyst tips.
Mina utan att tänka efter utan snarare endast genom att lâta det undermedvetnas forsande styra tangentbordet blev:

Ja! Kanske min favoritsysselsättning? (rekommendera böcker). Snabbt, utan att fundera, och utan inbördes ordning dâ vi förstâr att behovet är brådskande (och med tanke pâ vilka du just nappat pâ): Ferdydurke av Gombrowicz (sâ vass, vågad och rolig)! Proust (svenska översättningen är fantastisk, men du har möjligen redan läst honom - annars har du ljuvliga dagar, veckor, månader framför dig, lättläst, underbart språk, omgivningar etc). Nutida : Bolano (som jag kan tjata hâl i huvudet pâ folk om). Hans noveller - vet ej om alla är översatta till svenska dock ? - är en bra början om man inte annat läst - och om man dessutom läser under transportsträckor - samt att hans 2666 = nutidens mästerverk nummer 1 - likt Dostojevskis tegelstenar tillhör denna den goda litteraturens lättlästa sidvändare (sânt upplägg!). 
Nabokovs Ada or the Ardor! Efter den undrar man igen hur man kan skriva mer entusiastiskt, sexigt, intrigigt (?) och samtidigt oerhört intelligent/intellektuellt (den perfekta blandningen?). Bockfesten ! av Vargas Llosa. Eller mina kanske favoriter av densamme även om officiellt minor: Till styvmoderns lov + dennes fortsättning Don Rigobertos anteckningsböcker - något säger mig att du skulle njuta av bägge lika mycket som jag. 
Samt Richard Ford. Läser själv just nu Syndernas mångfald (novellsamling) - plöjde hans Löpeld med högsta nöje förra hösten (som du säger - vissa romaner tillhör vissa årstider - förresten med tanke pâ detta tillägg kanske jag skulle senarelägga Proust - förmodligen mer vâr och sommar än höst...!).
allt gott, H.

Vad skulle ni rekommendera i detta nu?
Mâhända har vi redan utfört uppgiften här men:
1. det var längesen
2. nytillkomna fâr mer än gärna säga sitt i saken
3. jag är utomordentligt säker pâ att samtliga har nyblivna favoriter att lägga till "sedan" det fjärran "sist".

Själv fâr jag återkomma med uppdatering av vâra nya bokhyllor som nu snart är fyllda som sig bör av alla böcker som forslats hitåt â det senaste. Ännu en Mycket uppiggande sysselsättning (mindre springandet i trappor med tunga lâdor än själva ordnandet).

I övrigt. Musinvasion.
Här räknas det kadaver var morgon sedan tvâ morgnar.
Än sâ länge är vi uppe i 3. (Morgon 1: 2 av 5 fällor fyllda. Morgon 2: 1 av 4 fällor fyllda. Tre laxar i en laxask).
Slutet pâ månaden fâr vi förhoppningsvis ge er summa summarum.

(Herregud, hur skall jag Nu kunna sova).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire