9 déc. 2014

Dagar och böcker, Dagobert.

Helgen ägnades ât böckerna. Igen. Tre helger i rad har jag trott att jag skulle fâtt ordning pâ det, dem, bokhyllorna. I helgen insåg vi att vi borde satt i en hylla mer per hyllspalt för att fâ in allt. Sagt och gjort. Sa jag. Och högg in. En halv dag senare var det klart. Och det var bara att bita ihop.

Detta med bokordning.
Nu är det ordnat per: land. Förlât fel: efter Sprâk. Och inom språket alfabetisk ordning. Enda som fungerar i detta hem. Och älskar det.

Oväntade trevligheter med bokordnande: Alla minnen (redan nämnda). Alla tankar och knastankar.

- Âh! Vad trevligt och vilken ära för Zadie Smith att nästan fâ vara granne med Shakespear!

- Âh. Ja!! Nerval hamnar längst upp istället för längst ned!!

(se denna scen framför er: ÄNTLIGEN har hon fâtt ordning pâ de finländska, de franska fram till S, dâ hon finner en hel packlâre med franska författare pâ M! Bara att flytta om. Och sâ vidare, och sâ vidare).

(eller se denna scen framför er: Nu är de franska nästan över. Helvetes jävlar. Islänningarna. De ska ju in just före italienarna, vilket innebär att det. Bara är att flytta om).

- Âh, vad skönt att det är några emellan Garcia Marquez och Vargas Llosa. Ärkefiender skall inte behöva stâ rygg i rygg ens här.

- Tournier blir minsann en värdig hyllkamrat till Chrétien de Troies. Och Rolandssângen fâr ta sällskap med Chrétien, samt de andra gamla franska anonyma.

Vidare: Skulle man se till antal upptagna hyllspaltdecimeter borde nedan fâtt Nobel:

- Lagerlöf, Selma
- Vargas Llosa, Mario
- Bolano Roberto
- Chrétien de Troies
- Proust
- Nietzche
- Montaigne

Vidare. Alla dessa Virginia Woolf. Som sâ mânga fallit mig ur händerna (ja jag vet. Kanske fel tidpunkt, ofta. Kanske ej). Eller alla dessa Paul Auster??????????? (som ingen av oss tagit oss verkligt igenom, varför denna tjurskallighet?). Och antalet andra. Borde lägga upp en lista här. Kandre (fixar ej). Enquist (tyckte om Blanche och Marie).

Samt några till. Trevligt nog har ju flertalet av dem redan fâtt det, alternativt var redan döda dâ det begav sig.

Vi har en julgran också!! Med blinkande ljus!! (???????). Samt trehundra hyacinter!

3 commentaires:

  1. Well done. Jag har en mycket mer koloristisk syn på böcker; ordnar dem efter färg, ljusa, vita överst, beige, röda, blå i lite vacker komp. Men jag vet ung var jag har konst, romaner, dikter, psykologi, och jag mäktar inte heller Kandre. Inte just nu. Den bara ligger här, och känns så oändligt gammal, som en tung, tung gotisk historia: Bestiarium.
    Vill läsa In Grand Central Station where I sat and wept, som nu kommit på svenska. Har du läst?
    Sen godnatt, as usual.

    RépondreSupprimer
  2. Koloristisk ordning! Det var som satan - det var faktiskt det sista jag skulle kommit att tänka pâ! (har sett det som en nutida-inrednings-grejs-trend, men att du har sâ fâr mig att tänka ett varv till!). Jag gillar att se helheten hos var och en tror jag.
    Nej, har inte läst In grand central - har sett titeln cirkulera lite varstans bland de svenska sedan översättningen publicerades. Jag inväntar att du gör sâ fâr du tala om för mig om jag borde...! (02.57. Du är värre än mig!)

    RépondreSupprimer
  3. Jag är gärna värre ; )
    Men några inredningstrender tar jag sannerligen inte del av.
    Vill bara bokhyllan ska vara hyfsat vacker. Din ordning är såklart
    mer Comme ils Faut. (Asså min franska).

    RépondreSupprimer