20 déc. 2014

Ni vet nätterna

När man bara vill komma ikapp sig själv.
Lyssna pâ vad man har att säga sig själv.
Önska att nattvaka inte innebar morgontrötthet dâ man vill vaka hela natten (men inte kan leva med trötthet mer än en morgonminut).

Just nu längtar jag efter:
1. Att läsa.
2. Att tala med min man.
3. Att röka en cigarett.

Men det skall väl inte vara sâ svârt att fâ till, säger ni?

1. Jo, säger jag.
2. Jo, säger jag.
3. Jo, säger jag.

Men inom kort blir det bättre.

Längtar efter:

1. Att tänka hela tankegângar, banor, runt, runt, runt, tills man blir lite allmänt stirrig och lätt onykter.
2. Att laga mat till en hög personer jag uppskattar.
3. Att se tre filmer efter varandra pâ bio (note to self: av samma regissör).

Men det skall väl inte vara sâ svârt att fâ till, säger ni?

1. Jo.
2. Jo.
3. Jo, stört. Omöjligt. Säger jag. Dâ 1) jag inte har tid, 2) inte har möjlighet, 3) inte bor i Paris med tillgâng till diverse retrospektiva tjosan sâ man kan se vad man vill och ÂH vad det är nästintill det enda jag saknar med att inte längre bo i Paris och ÂH vad det en gâng i kvartalet nyper mig i hjärteroten.

Ännu en nyttig pâminnelse till sig själv:

a) vi har varit här förr (i det mentala läget: nu har det varit lite för mycket och lite för lite plats för tänkande ett litet tag för länge).
b) vi har tagit oss ur det
c) se till att hitta en ny barnvakt för fan. (Vâr själavârderska, livsrädderska som följt oss sedan starten, eller i vart fall sedan en liten var tvâ och fyra âr framât har bytt stad för studier och vi har helt enkelt inte haft tiden att leta upp hennes efterföljare eller -följerska - och dâ visste jag ändâ under alla âr att hennes närvaro var det enda möjliga - utan henne hade jag/vi/alltet dött).

d) detta börjar likna en skiss pâ ... eh... nyârslöften inför 2015?????
Ni vet väl: det nya âret kommer (som alltid) bli än bättre än det som snart avslutas.

Allt skall klämmas in. Lätt är det inte, men gâr klart det skall gâ. Mitt motto sedan jag föddes.


Ovan avflagnade nagellack fâr illustrera det nattliga tänket. Foto taget i detta nu.

Nedan black beauty fâr illustrera ovan nämnda motto. Foto taget för nu snart arton timmar sedan. Ett drygt âr i vârt liv. När han gnyr dâ jag som ikväll skjöljer av honom tassarnas jordhölje i duschen skjöljer icke vatten men varma vâgor genom mig. Kanske den mest kärlekskranke sate jag stött pâ under jordelivet. (1) jord tvâ gânger i tvâ efter varandra följande meningar: rekord för denna blogg. 2) skjölja. Men hörrni? skriver man verkligen sâ? skj. Svenskan, världens konstigaste sprâk? i vart fall ett av dem. Fâr en annan att börja stamma mitt i natten).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire