22 janv. 2013

Kort bokenkät - Lina Wolff

Efter att ha tittat igenom min läslista mot slutet av förra âret slog det mig sâ fâ kvinnor jag läst. Och i allmänhet läser. 

Här är dock en! Och det fâr inleda ârets korta bokenkäter; förra âret blev färre än fâ, förra âret var ocksâ âret med lângt fler pâbörjade än avslutade böcker, med allt vad det kan betyda.

Titel: Bret Easton Ellis och de andra hundarna
Författare: Lina Wolff
Just nu pâ sidan: nästan utläst
Tre meningar om boken - men kanske mer om min läsning: Av en händelse kom jag att läsa en intervju med Lina Wolff, minns ej om det var i DN eller SvD, och tänkte: Intressant! ; välformulerat om skrivande, välformulerat och tänkvärt om livet i allmänhet - och mer precist om romanens upplägg, som kändes bâde fritt, befriande och fritänkande, och därmed fick mig att tänka pâ Bolano och det vill inte säga lite, särskilt inte frân en romandebuterande (hennes prisade novellsamling ligger ocksâ den och väntar pâ mig) - och heller inte frân en nutida över huvud taget. Upplägg, som av olika anledningar intresserar mig mycket, intresserar ocksâ Wolff och I BEE och de andra hundarna vävs vi in i en handling som gâr in i den ena personen efter den andra, vidare till en novell skriven av en tredje osv osv; och främst: det fungerar! Wolff tar ut svängarna vilket ocksâ känns sällsynt, kanske blir den känslan styrkt av faktum att handlingen utspelar sig i Spanien, med spanjorer, inte vet jag, kan sâ vara, men detta vill jag ha mer av! Rekommenderas varmt.
Betyg: Än är det hela inte över, men säg nâgonstans mellan 4- och 5-?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire