14 janv. 2013

Litteraturquiz 1 - nytt citat.

Med anledning av nedan.
Nationalikon, ja. Bländande ackompanjatör, likasâ. Men ocksâ absolut stâende pâ egna, breda fötter. Att det rör sig om en reflekterande biografi kan vi medge och nedan skulle kunna ge nâgra nya ingângar. Fâ har dessutom haft tillfället att studera Brooks varelse pâ sâ när hâll?

Jag har ett par gânger i mitt liv blivit erbjuden att bli kritiker. Men kritik är inte alls mitt omrâde. Jag är för suddig och för inställsam. Dessutom alldeles för lângsam. Egentligen avskyr jag att behöva tycka, med detsamma och om mycket. Minnet silar fram det som djupast har gjort intryck. Det är ofta helt andra saker än de omedelbarheter som de första tyckandena pekar ut. Det första man tycker är det som är lättast att formulera. 
            Jag har inte kunnat göra mig av med ovanan att formulera mig snabbt. När Peter Brook fâr en frâga kan han truta med munnen, blinka, förhâlla sig alldeles stilla i en halv minut innan han svarar. Det skulle jag aldrig vâga. Dessutom skulle inte mina âhörare likt Peter Brooks sitta tysta och stilla och vänta. De skulle bara tro att jag inte hade förstâtt frâgan och ge den en ny och enklare formulering. Jag tror att jag nästan aldrig har hört Brook säga nâgot dumt. Men min engelska är ju lângt ifrân perfekt. 

Älskar sista tillägget.
Likt jag älskar att det skrivna ordet frân just denna person bekräftar vad man kan ana inom hen i action.

Jag stannar pâ rummet och skriver dagbok. Istället för att gâ ut och leva ihop lite material.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire