25 sept. 2015

2 foton som illustrerar kvällen?

Jamenvisst, här kommer de.

1). Fredag.


Innebär att grönsaks/äppelhandlarn är öppen. From 15 till 19 finns alla sorter i ekologisk variant. Förut var de "vanliga" odlare, sedan något âr sedan har de gâtt över till ekologiskt - sålde fram till sommaren i ett litet uthus pâ gârden, har nu utökat genom att öppna en slags hangar nära en väg - och de har allt vi behöver. Numer (sedan nyöppningen) åker vi till matbutiken för mjölk och kaffe (ungefär). Ovan skâdas smâpaprikor i ugn (min nya mani - har nog ärvt den av far, mani-âdran, mer om det eventuellt en annan gâng). Samt små tomater (ljuvliga), nybakt bröd frân bästa bageriet, buffalo mozzarella (frân, dock, matbutiken, gâr under rubriken mjölk). Basilika? frân här utanför (har lyckats med tvâ saker iâr: Basilika och squash. Vad ska det bli av'et?).

Vin. Det är ju vin överallt här just nu! (en sak jag aldrig vänjer mig vid, pâ det bra sättet, det vill säga blir alltid lika jublande glad av att 1. se alla vinodlingar mogna, 2. se alla viner anlända, 3. läsa om dem, smaka dem, insupa, jo bokstavligen, dem - lite som Télémaque av Fénelon, säg - pâ den ön gjorde de vin, pâ den ön brukade de jord etc).
Just här: Chardonnay frân Bourgogne. Ett glas? Ja, mannen vid min sida smälter ej längre vin därmed köper jag desto bättre - skall man nu dricka själv skall det ju i vart fall vara riktigt värt det. Och det är det.

Ringblommor! Det är som om alla vâra växter, träd, blommor kommit in i en andra andning - som en extra vâr mitt mot hösten, till och med magnoliorna har sina knoppar. Underligt.

Tända ljus. Plötsligt blev jag helgnostalgisk, har det med mig hemifrån. Sitter här nu i min ensamhet och njuter av ljusen (hoho).

I bakgrunden, tapet en av tre (egentligen fem, har valt bort tvâ, redan).
Sâ här är det. Med huset ärvde vi en massa tapeter. Alltsâ uppsatta pâ vägg. Flertalet har vi (jag) ej kunnat göra oss (mig) av med. Nu är det dock sâ att de är verkligt slitna. Trasiga. Luggslitna etc. Och jag letar utbyte att fundera över. Tar hem för att prova, nu har vi sedan i morse tvâ verkliga kandidater till slutvalet av sovrumstapet (sovrummet är gjort för tapet. Bjälkar med hennes initialer, snirkliga i svart och guld). Etc.

Mina sommarklänningar skymtas till vänster. Kanske är det över för dem för denna gâng. Vi fâr väl se.



Prov tvâ och tre. Samt äpplen och päron. Ni vet inte vilka mängder vi skördat här. Har dessutom besparat er mina mos-kok. Tänker numer om helgerna pâ min mormor, mycket. Som kokade äppelmos av alla de äpplen vi inte kunde bara lâta vara där. Samma här. Med sâ mycket frukt - man kan ju inte bara lâta dem stâ och bli dåliga. Sâ jag blir dessa dagar en sjujäkel pâ moskok.
Alldeles för mycket glas och koppar? Oh ja. Vi har tvâ hem i ett och har inte riktigt kommit över det.
Kattbur? Ja. Hon anlände ju för... oj! en mânad sedan!
Väskan rymmer simglasögon. Pâ elementet, en (än sâ länge oanvänd) ram.

I detta kök har det nu diskuterats bokmässor i olika länder, samt Jonas Hassen Khemiri. Att bli sâ unisont och unit omtyckt? Fint. Hittar inte länken till en artikel jag läste imorse men skall försöka fixa det!

Vad som inte syns ovan är insynen om att detta är första âret pâ tre jag inte varit hemma i september/oktober.
Älskar den nordiska höstluften (och den man finner här med, för den delen. Men samma, de är de inte). Förra âret njöt jag av nästan tvâ dygn mol allena - utan att sâ vara dâ jag umgicks med vänner där en kväll - i Stockholm. Och sâg en pjäs av, just, JHK. Mycket bra.

Sâ lever livet.

Trevlig fredagkväll.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire