6 sept. 2015

31 frågor bara-för-att

1. Var är din mobiltelefon?
Den ligger här bredvid och laddas (det är vansinnigt som de laddar ur sig fort dessa smarta telefoner. Vi har laddare överallt och ändâ är de alltid urladdade. Ja, min, just nu. Makens blev stulen i ett parkeringshus i Sverige i somras, en helt annan historia). 
2. Var är din andra hälft?
Han sitter bakom en vägg - jag i köket, han i vardagsrummet - och pratar just nu hela tiden till mig, detta eftersom han arbetar - "den här bilden kan väl fungera?" "Eller vad tror du om den här?" "Kan du bara kolla denna översättningen?" - Och förväntar sig att jag skall resa mig, vilket jag ju gör, vi är ett team och dessa dagar tänker jag extra mycket pâ hur fantastiskt det är att kunna arbeta tillsammans. Haft projekt tillsammans, det har vi haft sedan dag 1, men att arbeta dvs försörja sig pâ ett gemensamt projekt, det är kanske min bästa rekommendation till alla som undrar hur man fâr sitt förhållande att hâlla. Alla rekommenderar generellt att inte arbeta tillsammans - att man måste sträva efter att ha sitt eget liv, sin egen trädgârd; jag tror precis tvärtom). 
3. Ditt hår?
Uppsatt med snodd as usual. Varför har du långt hâr när du aldrig har det utsläppt? frågade någon och det kan man ju visserligen undra. Bara den med alltid långt hâr vet svaret.
4. Ditt humör?
Gott mod. Efter en period pâ nio mânaders non-stop-göromâl, varav en mitten period pâ fyra som var obeskrivligt hemska, befinner vi oss nu pâ andra sidan tunneln vad gäller just detta - vi andas, vi finner tid, just, till att fundera kreativt och inte bara släcka bränder. Unghund och katt leker runt mig, att följa dem sedan start för tvâ veckor sedan är ljuvligt, bokstavligen ljuvligt. Lillos nya skola, fröken, allt är bara bäst och hennes liv är fint; hon trallar, jag blir lugn.
5. Din dagsplan?
Sitter och ser ut över gräset, luften är hög, klar, sol. Tänker att vi borde gâ ut. Tittar in. Ser pâ alla högar som hitflytten av lägenhetens 120kvm skapat och tänker att jag borde. Och att jag har en bok vid min sida som skriker pâ mig. 
6. Det bästa du vet?Där jag är just här. 
7. Din dröm i natt?Att jag inhandlade en liten vävstol till barn pâ en loppmarknad, damen som sålde hette Violette likt katten och lovade att hon kunde ha kurs för Lillo dâ vi var överens om att hon kanske var lite för liten för att fixa det hela själv även om jag försäkrat mig om att det fanns en handbok med - och fick för övrigt med lite garnbitar. Ja ni, kom igen: tolka den, den som vill!
8. Ditt livsmål?
Âh herregud. Om man skall välja ett: aldrig sluta lära mig. Vilket innebär ständigt vidare. Sätta sig i obekväma situationer, om och om igen.
9. Rummet du är i?
Köket. Delar av det renoverat. En vägg med tester uppsatta med kork som vi ville se hur det blev med vad gäller isoleringseffektivitet. Solen tittar in. Köksdörr ut mot ena sidans enorma trädgård som gâr vidare i gârd pâ 1,5 hektar - som någon skrev: orkar ni inte med att hâlla ordning pâ trädgård skaffa den sâ stor att ni bara måste ge upp. Typ sâ. I köket, fyra dörrar (tidigare fem). Detta hus är fyllt av dörrar. Här: 1 mot vardagsrummet, 1 ut, 1 mot la salle de bal aka hundrakvadratsrummet som är en blandning av extrarum och showroom till företaget (och för vilket vi har stora planer inför det kommande âret, 1 mot entrén och trappan upp. Tidigare också en ut mot framsidan som vi för nu kamouflerat om till fönster. 
10. Din hobby?
Alltsâ. Min vardag och min hobby är ett och har sâ varit sedan jag gick ut skolan. Arbeta? Äta? Fundera pâ språk? Kanske kan man ta ned det till: Hur förbättra allt?  
11. Din skräck?
Det är enkelt, har bara en: Att fler runt mig skall dö. 
12. Var vill du vara om sex år?
Hmm. 
13. Var var du igår kväll?
Här, nyss hemkommen efter att ha varit förbi tvâleriet där de gör underbara tvålar - ett av de typ fyra traditionella tvâlerier som finns kvar i Frankrike, allt är sâ genuint och de kan sâ mycket om allt detta att man blir snurrig (likt man också blir av alla dofter där). Schampon som den mest allergiska kan använda, tvålar som har läkande verkan. Ordnade med fisk som bara jag tillslut tyckte om, men sânt är livet. 
14. Vad är du inte?
I fullkomlig sinnesfrid. Men den är pâ antâg.
15. En sak du önskar dig?
Jag säger som Lillo: "det är ingen idé att önska sig saker har jag märkt, för önskningarna slår ändâ aldrig in"*. 
Det ligger något i det. Det är bara att sträva pâ och mot.
(Hon: vad önskade du dig dâ? Nu kan du ju säga det, sâ här i efterhand? Lillo: Att Elsa skulle börja leva pâ riktigt, till exempel (ni vet hon i Frost). Hon: Aha, det är klart).

16. Var växte du upp?
I Sverige. Det är jag glad för.
17. Det senaste du gjorde?
Blandning av detta görandet, städning, kaffeintagande, jobb. 
18. Dina kläder?
Svarta linnebyxor, grâ tofflor, beige tröja i Merinoull med stora svarta runda cirklar pâ. Och en till det konstig t-shirt under.  
19. Din tv?
Har aldrig haft någon sedan jag flyttade hemifrån. Femton âr i Paris utan barn gör att man ser en himmelens massa filmer pâ en himmelens massa biografer istället och det är som med godis, har man väl slutat äta det inser man hur mycket bättre man lever dessförutan. (Vilket inte hindrar att se ditten och datten pâ youtube och svtplay, exempelvis - men ni skall veta sâ mânga filmer som lagrats i mitt medvetande). 
20. Ditt/dina husdjur?
Unghund cocker. Nytillkomst: Kattungen. Samt ungefär en miljoner spindlar, har aldrig varit med om flitigare sådana, de finns överallt i varje hörn i detta hus och hörnen är oändliga. Och några möss. Därav nytillkomsten. 
21. Din dator?
Macbook Air. En i mindre format till arbetet. En i större format till det inofficiella arbetet.  
22. Din bästa ägodel?Dessa bâda. 
23. Saknar någon?
Mina tre vänner. Och att inte kunna skutta upp och pussa pâ min nytillkomna systerdotter! 
Samt mina nycklar. De är totalt väck sen vi kom hem frân semestern. Men har du gjort något ât det dâ? undrar ni. Ja, letat. Men oroar det dig inte att inte hitta dem? undrar ni. Jag litar pâ att de kommer fram, det brukar vara sâ, svarar jag.
24. Din bil?En svart.
25. Något du inte har på dig?
Strumpor.
26. Favoritaffär?Haha. Scandinavia Design, sâ klart.
27. Din sommar?
Den känns redan långt bakom. Resan upp och ned till/frân Sverige var fina dagar. De där uppe en blandning av skönhet, längtan, sorg och smärta. Men det fâr vi ta en annan gâng.
28. Älskar någon?Oh ja.
29. Favoritfärg?
En fråga jag sedan Lillos ankomst svarar pâ cirkus en gâng i veckan. Gul.
30. När skrattade du senast?
Sedan kattungens intâg i huset skrattar vi var dag högt. Oundvikligt.
31. När grät du senast?I somras. 


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire