9 mai 2012

Kvällsfunderingar (ni vet sâna där verkligt intressanta).

1. Läste namnet Kristina Lugn. Tänkte Bodil Malmsten... Och vidare: Är inte de ganska lika? Talar inte de pâ samma sätt, lite passande släpande sâ. Samt är rödhâriga. Samt poetessor och ungefär lika gamla? Eller är jag helt ute och cyklar.

2. Springning och temperatur. Idag: 20 grader för första ggn pâ tre och en halv vecka. Idag: Första springturen pâ tre och en halv vecka. Mao - hade jag blivit kvar i norr hade jag varit en fet gris med andnöd.

3. Fâ saker är bättre än att ha tid att inleda dagen med bra läsning. Riktigt bra läsning är sällan läst. Bolanos funderingar har legat kvar och liksom arbetat vidare under hela dagen.

4. Läste ocksâ ur Torgny Lindgrens Minnen igâr. Är inte ett bra epitet till Lindgrens litteratur puttrande? Eller är det jag som läst för lite Lindgren? (mycket möjligt att sâ är fallet).

5. Bästa sättet att äta färsk sparris är a) kokt, b) med mousselinesâs. Sauce mousseline. Dâ är det gudagott att vara.

6. Undrar om inte själva namnet, mousseline-sâs, liksom ökar pâ godheten. Ser framför mig tygrullar. Redan pâ tiden jag läste Laura Ingalls Wilder fick tyg mig att komma i känsla. Mousseline tyg. Visst hette det sâ? Och alla fina tyger flickorna fick välja mellan till sin nya klänning (som gjorde mig avundsjuk). Jag är ingen hen. Jag är en hon.

3 commentaires:

  1. Muslin. Och kalikå. Det är så det stavas på svenska, alltås, och jag kan det också från just de böckerna. Egentligen vet jag inte vad det är för sorts tyg. Borde läsa på.

    Fast Laura var stark som en liten fransk häst, sa hennes pappa. Det var viktigt för mig att identifera mig med. En hon som var både stark och hade klänning.

    RépondreSupprimer
  2. MUSLIN, sâ sant som det var sagt! Och självklart var det där med styrkan viktigt, det med med - att kunna slâ tillbaka, med knytnävarna, det var hon ocksâ duktig pâ den där Laura. Muslintyg. Är inte det ett tunt bomullstyg, typ poplin? Och kalikâ. Trikâ? (spânar vilt...).

    RépondreSupprimer
  3. Muslin tror jag är mera som ett mycket mjukt och följsamt bommullstyg; liksom verkliga fin-bomullen. Sa flickan. Om den sen dessutom är ekologisk som mina nya lakan(ej muslin), känns det ju ännu bättre.

    RépondreSupprimer